יום חמישי, 21 באפריל 2016

רצח העם הארמני \ מאת סאם קטז


File:Armenian woman kneeling beside dead child in field.png

אישה ארמנית כורעת ליד ילד מת בשדה "בטווח הראייה של עזרה ובטיחות בחלב"

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, אני רוצה לשתף אתכם על רצח העם הארמני שהתרחש ב-24 באפריל 1915 שזה אירוע שבו נרצחו באכזריות מיליון וחצי ארמנים. ורצח העם הארמני, המכונה גם שואת הארמנים ובמסורת הארמנית "הפשע הגדול", והוא היה רצח עם מכוון ושיטתי שבוצע על ידי הטורקים הצעירים במהלך מלחמת העולם הראשונה, באוכלוסייה הארמנית שבשטחה. ולאחר סופה של מלחמת העולם הראשונה המשיכו טורקים, כורדים ואזרים לטבוח בארמנים עד שנת אלף תשע מאות עשרים ושלוש. ההערכה הרווחת היא כי בין מיליון למיליון וחצי ארמנים נספו. 

ואני בתור בן העם צ'רקסי מבין את סבלם של הארמנים כי גם העם שלי עבר רצח עם שבו גם נרצחו מילון וחצי צ'רקסיים ומה שמשותף בשני האירועים האלו היא ששני מדינות מסרבות  עד היום להודות שהם עשו זאת והם : רוסיה וטורקיה, שתהיה לכם קריאה נעימה עוד משהו שעליכם לדעת שבתקופה ההיא רוסיה הבטיחה לארמנים שהיא תיתן להם מדינה ולכן היא עודדה את הארמנים למרוד באימפריה העות'מאנית וכתוצאה מכך הטורקים ביצעו את רצח העם הארמני ושתהיה לכם קריאה נעימה .

רצח העם הארמני :

רצח העם הארמני החל מה-24 באפריל 1915 שבו החלו הטורקים בהנהגתם של הטורקים הצעירים להשמיד באופן שיטתי ומכוון את כל הארמנים שחיו באנטוליה. רצח העם הארמני התאפיין במעשי טבח המוניים, גירוש המוני וצעדות מוות, בתנאים שתוכננו להביא למותם של המגורשים. ההערכה הרווחת היא כי בין מיליון למיליון וחצי ארמנים נספו בין השנים  1915 - 1908 . גם לאחר סופה של מלחמת העולם הראשונה ונפילתה של האימפריה העות'מאנית ארמנים רבים המשיכו להירצח על ידי טורקים, אזרים וכורדים עד לשנת אלף תשע מאות עשרים ושלוש.

נכון לשנת אלפיים וחמש עשרה, מאה שנים אחרי רצח העם הארמני, רוב רובו של העולם לא מכיר ברצח העם הארמני. ממשלת טורקיה אינה לוקחת אחריות על רצח העם הארמני. ישראל מכירה ברצח חלקית. העם הארמני מנהל מאבקים כדי שכל מדינות העולם יכירו ברצח עמו. גורמים יהודיים שונים מתנגדים לתיאור של רצח העם הארמני כ"שואה". גורמים אלה אומרים שהשואה מתארת את מה שגרמניה הנאצית ביצעה כלפי היהודים באירופה. בישראל יש את אלה שמתנגדים להכרה ברצח העם הארמני כמו משרד החוץ, שרוצה להימנע ממשבר דיפלומטי עם טורקיה. מהצד השני יש הרבה ישראלים שרוצים להכיר ברצח העם הארמני מתוך שותפות גורל. ב-15 באפריל 2015, ישראל שלחה לראשונה נציגים לטקסי הזיכרון המרכזיים של רצח העם אך דבר זה לא מבטא שינוי בעמדת הממשלה.


הנה שני סרטון  על רצח העם הארמני :





קובץ:Armenian distribution map.png

תפוצת הארמנים באסיה הקטנה בראשית המאה העשרים. חום: רוב ארמני. כתום: 25%-50% ארמנים. צהוב: פחות מ-25% ארמנים. אדום: אזור בו חיים הארמנים כיום.

קובץ:Armenian Genocide Map-en.svg

מפת רצח העם הארמני המתארת מחנות ריכוז, מחנות מוות, נתיבי שיירות גירוש, נקודות התנגדות ונתיבי מילוט

קובץ:Marcharmenians.jpg

ארמנים מוצעדים תחת משמר טורקי חמוש לכלא סמוך לעיר אלאזיג שבמזרח טורקיה, אפריל 1915.



צילום מתוך ספר זיכרונותיו של השגריר האמריקני באימפריה העות'מאנית באותה תקופה, הנרי מורגנטאו, עליו כתב: "חזיונות כגון אלה היו נפוצים במחוזות הארמניים ב-1915, המדיניות הטורקית הייתה של השמדה במסווה של גירוש..."  ( "סיפורו של השגריר מורגנטאו", אלף תשע מאות ושמונה עשרה).

קובץ:Armenian day of remembrance 2016 i.jpg

הפגנה של העדה הארמנית בישראל, להכרה ברצח העם הארמני, מול השגרירות הטורקית בתל אביב, 2016

קובץ:Armenian day of remembrance 2016 d.jpg

הפגנה של העדה הארמנית בישראל, להכרה ברצח העם הארמני, מול הקונסוליה הטורקית בירושלים, 2016


3 תגובות:

  1. זה פשוט נורא, איך שהטורקים והעמים באימפריה העותמנית טבחו בעם בתוכם, גם אם הוא מרד. אני שמח שאתה כותב את הכתבה ואהבתי את הסרטון. חג שמח.

    השבמחק
  2. היי גדעון איך היה בארה"ב ? ואני גם פרסמתי כתבה על חג פסח :

    http://puzzlensnp.blogspot.co.il/2016/04/blog-post_10.html

    השבמחק
  3. סאם
    אתה ראוי למילים חמות ולשבחים רבים על הרגישות הרבה שאתה מגלה לסבלם של עמים ושל בני אדם רבים בכול רחבי הגלובוס אשר נפגעו ועונו על ידי בני אדם אחרים.
    אכן רצח העם הארמני הוא רצח עם נוראי. מביש הוא שממשלות רוסיה וטורקיה לא לקחו אחריות על פשעי מלחמה שבצעו חיילים מעמם אשר פעלו כשליחי השלטון. הצביעות הרבה של העולם אשר מעדיף אינטרסים פוליטיים על הזדהות עם עם שעבר את הנורא מכול היא בהחלט מעציבה ומכעיסה.
    הלוואי ועמים ובני אדם בכלל לא יחוו יותר זוועות כאלו.
    יעל דגן

    השבמחק