יום ראשון, 1 בנובמבר 2015

מהו הקוראן \ מאת סאם קטז


Image result for A Muslim reads a quran

ילד מוסלמי קורא קוראן

".. תֵּיטִיבוּ עִם הַהוֹרִים. אִם יַגִּיעַ הָאֶחָד מֵהֵם, אוֹ שְׁנֵיהֶם, לְגִיל זִקְנָה בְּבֵיתְךָ, אַל תְּקַצֵּר רוּחֲךָ וְאֶל תעליבם. דַּבֵּר עמהם בָּעֲדִינוֹת וּבְהַקְטָנַת עַצְמֵךְ וְהִתְפַּלֵּל בְּהַכְנָעָה וְרַחֲמִים: "רִבּוֹנִי! רַחֵם עֲלֵיהֶם כַּאֲשֶׁר רִחֲמוּ עָלַי בגדלם אוֹתִי"

 ( קֻרְאָן, פְּסוּקִים 25- 24 )

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, אני רוצה לספר לכם על הקוּרְאָן (בערבית القـُرْآن או القـُرْآن الكَريم - "הקוראן הנכבד"; בתעתיק: "אלקֻראַאן אלכַּרים") הוא ספר הקודש של דת האסלאם. והוא  מכיל 114 פרקים המסודרים לפי גודלם, הפרקים הארוכים מופיעים בתחילת הקוראן (מלבד הפרק הראשון המכיל 7 פסוקים (פסוק-סורא) בלבד), ולאחריהם באים הפרקים הקצרים.

לפי האסלאם, הקוראן הוא ספר טהור שירד על ידי המלאך גבריאל לנביא מוחמד עליו השלום מהשמים, בשפה ערבית טהורה. כך שלא ניתן לחקותו ואין זה ראוי לקרוא או לתרגם אותו לשפה אחרת שאינה שפת המקור, בצורה בה בחר האל להעביר את המסר, זאת משום שהערבית מכילה ביטויים מיוחדים, וניסיון תרגום יוביל לעמעום או שינוי המסר שרצה האל להעביר.


מהו הקוראן :

הקוראן הוא רישום מדויק של ההתגלות האלוהית שהועברה לנביא מוחמד עליו השלום באמצעות המלאך גבריאל. הדברים שוננו על ידי מוחמד עליו השלום, הועברו לבני הלוויה שלו ואז הועלו על הכתב על ידי סופרים, שבדקו ווידאו את נכונות הדברים עוד בימי חייו של מוחמד. אף לא מילה אחת מתוך 114 הסורות- הפרקים של הקוראן לא שונתה במשך הדורות, לכן הקוראן הוא בדיוק אותו הטקסט הייחודי והפלאי של ההתגלות שהועברה לנביא מוחמד עליו השלום ועד למותו.

על מה הקוראן :

הקוראן, התגלות האל האחרונה, זה המקור הראשי לעקרונות האמונה ואורח החיים של כל מוסלמי\ת. הוא עוסק בנושאים החשובים והנוגעים לכל אדם: חכמה, דוקטרינה, פולחן וחוק. אך הנושא העיקרי שלו הוא היחסים בין האל ובריאתו. באותו הזמן הקוראן גם מדריך כיצד להקים חברה צודקת, הנהגה תקינה ומערכת כלכלית הוגנת.

פאטיה

הפרק ( סורה ) הראשון בקוראן נקרא סורת "הפתיחה". היא בעלת מקום מרכזי בתפילה המוסלמית. היא מכילה את הרעיונות המהותיים והמרכזיים של ספר הקוראן ונאמרת בתחילת כל תפילה מוסלמית.

נביאי הקוראן :

בקוראן מוזכרים אדם וחווה, אידריס, נח, הוּד, סאלח, אברהם אבינו, לוט, ישמעאל, יצחק, יעקב, יוסף, שועייב, משה רבנו, אהרון, דוד המלך ובנו שלמה המלך, איוב, אליהו, אלישע, יונה, זכריה. ומהברית החדשה מוזכרים יוחנן המטביל בנו של הנביא זכריה עליו השלום וישוע עליו השלום בנה של מרים שמוזכר בקוראן יותר פעמים מאשר מוחמד. בנוסף, מרים אמו של ישוע  מוזכרת בקוראן יותר פעמים מאשר בברית החדשה וגם יש לה סורה שנקראת על שמה, "סורת מרים" וכמובן הנביא מוחמד אחרון הנביאים שאלוהים שלח לאנושות כולה.

הנה כמה ציטוטים יפים מהקוראן :

"התקדמו בדרככם אל הארץ הקדושה אשר הבטיח ( אלוקים ) לכם" ( קוראן, סורה 5, 24 )

"הטבענו אותו [פרעה] ואת כל אשר לו יחדיו ואחר כך אמרנו לבני ישראל: 'התנחלו בארץ ישראל וביום האחרון תופיעו בפנינו יחדיו'..." ( קוראן, סורה17, 106,105 )

"אחר כך הורשנו לעם המעונה את הארץ הקדושה, את מזרחה ומערבה, ונתקיימו כל ההבטחות של ריבונך לבני ישראל ..." ( קוראן, סורה  133,7 )

"כמה פעמים ניצח מחנה קטן, בעזרת אלוהים, מחנה גדול ממנו. אלוקים הוא עם בעלי הסבלנות" ( קוראן פסוקים 255-250 )

"אנו בחרנו את בני ישראל בדעת ובכוונה מכל העמים..." ( קוראן, פסוקים 35-30 )

"מוטב שתגמול בעד הרע במשהו טוב ואז ייהפך אויבך לידיד ומגן לך." ( קוראן, פסוק 34 )


הנה סרטון שמספר על הנסים והסיפורים של הנביאים לפי הקוראן עם כתוביות באנגלית :

8 תגובות:

  1. כתבה יפה מאוד סאם, כמה שגיאות כתיב פה ושם אבל עדיין כתבה טובה. לא ראיתי עדיין את הסרטונים כי אני עומד ללכת לישון עכשיו אזרק שתדע. כתבה מצויינת.
    נ.ב. אל תכתוב יותר מכתבה אחת בשבוע, אתה כותב 2-3 כתבות בשבוע, וזה לא נותן מספיק זמן למגיבים ולקוראים (מי שנכנס בכלל) להגיב לכתבות.

    גדעון.

    השבמחק
  2. סאם, למדתי רבות על הקוראן ומקורותיו. תודה . היה מאוד מעניין. עינבל

    השבמחק
  3. כתבה מאוד מעניינת
    מאוד אהבתי את הציטוטים וחלקם אף סקרנו אותי לגבי ההקשר שלהם.

    מתן

    השבמחק
  4. כתבה מעניינת, מעניין לדעת כמה שלוש הדתות הגדולות קרובות אחת לשנייה

    השבמחק
  5. כמו תמיד סאם, כתבת כתבה מלאה באינפורמציה שלי לא היתה ידועה! כל הכבוד

    השבמחק
  6. כמו תמיד סאם, כתבת כתבה מלאה באינפורמציה שלי לא היתה ידועה! כל הכבוד

    השבמחק
  7. היי סאם
    הכתבה הייתה מעניינת והוסיפה לי ידע רב. נהניתי לקרוא את הציטוטים מהקוראן.
    ביטאת בכתבה את הקירבה בין שלושת הדתות המונוטואיסטיות והלוואי שכול מאמיניהן יבינו וידעו תמיד כי "חביב אדם הנברא בצלם"
    חושבת שאולי כדאי לכתוב חלק מהכתבה בצורה פשוטה יותר כדי שגם תלמידי החטיבה הצעירה יוכלו להבין ולהתחבר.
    יעל דגן

    השבמחק
  8. סאם, כל הכבוד שאתה מדבר על הדברים שחשובים לך. כל הכבוד שאתה עושה ייצוג עצמי ומסביר לנו, בני עם אחר, על הדברים שכל כך חשובים לך.
    אהבתי מאוד את הציטוט מהקוראן:
    "מוטב שתגמול בעד הרע במשהו טוב ואז ייהפך אויבך לידיד ומָגֵן לך".
    הלוואי שנדע כולנו לנהוג כך.

    השבמחק